На головну Карта сайту Написати нам   Перейти до авторизаціїАвторизацiя
Українська Англійська
Новини Асоціації /
 
24.11.2020
 
Скорочення витрат на судову владу: згубний досвід королівства Нідерландів
 

 Шановні колеги!

 

 

 

 

 

 

 Пропонуємо Вашій увазі підготовлену спеціально для української прокурорської спільноти статтю Хенка Маркварта Шольца, почесного члена Міжнародної асоціації прокурорів(МАП), сенатора МАП, Генерального секретаря МАП у минулому і члена парламенту м. Гронінген Королівства Нідерландів.

 

               Хенк Маркварт Шольц

 

 

 У 2010 році був сформований перший уряд під керівництвом прем’єр-міністра Рютте, що складався з лівих лібералів та представників християнсько-демократичної партії. Цей уряд пропрацював близько півтора року, а його наступниками були ще три уряди під керівництвом цього прем’єр-міністра. Вони складалися з різних партій, бо через особливості Нідерландської політичної системи потрібно формувати коаліційні уряди, тому що у більшості партій відносно невелика кількість місць у парламенті.

 

 У 2010, після фінансової кризи 2008-2009 років, гаслом уряду стало: економія, скорочення бюджетів усіх міністерств та істотне урізання бюджету судової влади та державного обвинувачення. Ці останні скорочення витрат були аргументовані у тому числі так званим статистичним скороченням кількості злочинів. Насправді ж спостерігалося зовсім не зменшення злочинності, а її зростання, зокрема, збільшувалась кількість тяжких злочинів.

 

 (Наприклад: у статистиці більше не було викрадених велосипедів - близько 100 000! щороку – а їхня цінність зростає, оскільки сьогодні в Голландії багато електричних велосипедів, вартість яких становить близько 2000 євро).

 

 Отже, що сталося? Прокуратурі наказали скоротити бюджет на 25%. Як наслідок, багато юристів, які готували справи для прокурорів, були звільнені або переведені деінде на державній службі. Також кількість прокурорів не збільшилась відносно кількості злочинів, що призвело протягом 10 наступних років до швидко зростаючого навантаження, яке вилилося у величезні стоси незавершених справ.

 

 Через скорочення бюджетів у той самий період (32 мільйони євро в 2017 році, а в 2020 вже 88 мільйонів євро), суди також не мали достатньої кількості кадрів, у тому числі, достатньої кількості суддів.

 

 Красномовним прикладом проблеми стала новина у грудні 2017 року про те, що в Апеляційному суді міста Арнем було відкладено 5 000 справ. Це призвело до того, що підозрювані, які оскаржували свій вирок у першій інстанції, повинні були чекати не менше року, щоб справу було розглянуто.

 

 У березні 2020 року голова ради Генеральних прокурорів публічно заявив, що 22700 кримінальних справ «лежать на полиці через виробничу неспроможність судів”. Серед відкладених справ, нараховується 2200 кримінальних справ щодо досить серйозних злочинів, в яких прокурор просив би суд винести покарання не менше 1 року ув’язнення.

 

  Зайве говорити, що ці масові затримки судових рішень були дуже гіркими для жертв злочинів, бо у багатьох випадках вони мали дуже довго чекати на здійснення правосуддя.

 

  А після практично повної зупинки роботи судів навесні 2020 через коронавірус, кількість відкладених справ зросла з 22700 до 50000 на сьогоднішній день.

 

 Усі ці рішення про скорочення бюджетів судів та прокуратури приймали тупі політики, міністри, а також члени парламенту, які не здогадуються про те, яку катастрофу вони спричиняють.

 

 Сьогодні судді та прокурори працюють під великим тиском. Протягом 2010-2016 років я працював суддею (за сумісництвом) в апеляційних судах; і я помітив, що багато справ, поданих прокурорами для розгляду у суді, було недоопрацьовано, не вистачало документів і дуже часто прокурорам бракувало часу для детального вивчення справи, внаслідок чого несправедливо винесено багато виправдувальних вироків. Якість зійшла нанівець!

 

 На мою думку вкрай важливо для прокуратури, і насамперед для її керівного складу, вплинути на політиків – хто нічого не знає – та переконати їх у вирішальній важливості належного функціонування прокуратури та судової влади. Головний Генеральний прокурор Голландії дав представникам преси інтерв’ю та ясно дав зрозуміти, наскільки тривожною є нинішня ситуація. Я радий, що він так зробив, бо протягом багатьох років прокуратура покірно погоджувалася на всі ці дурні урізання бюджету через її собачу вірність урядові.

 

 Здається, що політики починають усвідомлювати, що далі так не може продовжуватися, і деякі з них висловлюються за незначне збільшення бюджету, але, оскільки у березні 2021 року відбудуться загальні вибори, цілком можливо, що це просто передвиборчі обіцянки.

 

 Слід побоюватися, що, навіть якщо суди та прокуратуру буде достатньо профінансовано, пройде щонайменше 3-5 років, перш ніж все прийде в норму і відставання у розгляді справ зникнуть.

 

 Якщо поглянути на міжнародну перспективу, можна стверджувати, що внаслідок цих бюджетних скорочень порушується стаття 6.3 Стандартів Міжнародної асоціації прокурорів, яка стверджує;

 

 (Прокурори мають право ...)

 

 6.3 на розумні умови служби та адекватну винагороду, що будуть пропорційні вирішальній ролі, яку вони виконують, і на відсутність довільного зменшення їхньої заробітної плати чи інших виплат;

 

 Також у Рекомендації 2000 (19) Комітету міністрів Ради Європи щодо ролі державного обвинувачення в системі кримінального судочинства, стаття 4, зазначено:

 

 

 

  Гарантії, що надаються прокурорам для виконання своїх функцій

 

 

  4. Держава повинна вживати дієвих заходів, що гарантують прокурорам можливість виконання своїх фахових обов’язків за відповідних правових і організаційних умов, а також відповідні умови, тобто бюджетні кошти, що знаходяться в їхньому розпорядженні. Ці умови необхідно встановити з допомогою тісного співробітництва між представниками прокуратур.

 

 

 

 

 


 

Перейти до розділу

Коментарі
Для того щоб додати коментар, натистніть тут
2008 - 2024 Українська асоцiацiя прокурорiв. Усi права захищено.